Voorbereidingen voor onze reis naar USA

1 september 2018 - Tilburg, Nederland

September 2018 (vlucht boeken):

Vliegtickets gekocht en huizenruil contract opgesteld, we gaan naar USA volgende zomer (WoopWoop) met ons hele gezin

We gaan totaal 23 dagen naar USA en verblijven 12 dagen op een soort centreparcs (dmv *huizenruil ,zie uitleg onderaan deze pagina) waar we een mooie 4 kamer bungalow met BBQ en golfkar op een park met zwembaden, golfbanen, tennisbanen en basketbalveld en meer sportactiviteiten  in Phoenix (Mesa) tot onze beschikking hebben. Uiteraard gaan we vanaf hier ook dagtripjes maken EN gaan we ook nog 11 dagen lang, 4 staten door en leggen we ruim 3000 km af voor een rondreis met onze leenauto en slapen in hotels met z'n vijven, wat een avontuur!

December 2018 (oriëntatie):

De afgelopen 3 maanden echt heeel veel reisblogs gelezen met tips en vlogs op Youtube bekeken om te bepalen welke plekken willen we echt bezoeken, hoelang willen we op welke plek blijven, afstanden berekend en een begroting gemaakt om ons spaarplan vast te stellen voor de komende 10 maanden. Wat willen de kids zien en wat wil ik perse doen, wat kan niet vanwege korte tijd etc...vooral veel keuzes dus, we kunnen niet de dagen volproppen en alleen maar lange autoritten gaan doen natuurlijk.

4 punten die we (lees ik) perse willen zien en moesten verwerkt worden in onze roadtrip

• Antilope Canyon & HorseShoe Bend in Page
  • National Parken oa Grand Canyon en Bryce
  • Las Vegas Strip
  • Strand en filmstudio L.A/Hollywood

Januari 2019 (roadtrip plannen):

Drie weken lang elke of om de dag rondreizen vinden we wat heftig vermoeiend voor eerste road trip met het gezin, zeker met het gesjouw met koffers, de was, op elkaars lip in 1 kamer slapen zonder echte rust. Ook zijn we blij met het vakantieverblijf in Phoenix waar we ook graag dagen vertoeven dus het voordeel van zelf plannen is dan ook dat we (lees ik) onze vakantie kunnen indelen hoe we het zelf willen.  Ook is het voordeel dat de kosten te overzien zijn als we niet alle 23 dagen in hotels slapen natuurlijk. Plan is daarom na aankomst in Phoenix om eerst 4 dagen daar in een vakantiepark met zwembad en sportfaciliteiten om bij te komen, relaxen en omgeving te verkennen alsmede aan de temperatuur te wennen. Dan gaan we 10 dagen lang op rondreis met motel/hotelovernachtingen, hierna weer 4 dagen op ons vakantiepark en dan doen we nog een 2-daagse road trip van 1000 km en tenslotte nog weer 3 dagen op vakantiepark afronden alvorens we weer terugvliegen. Totaal 23 dagen USA fun!

Eerste Road trip ongeveer 3000 km in 10 dagen zo goed als vastgelegd en bepaald, zal nog wel wat in detail veranderen..maar ben erg tevreden.

Roadtrips

Ik heb rekening gehouden met maximaal 500km op één dag rijden, activiteiten en must sees vooral in de ochtend gepland en rest van de dag vrij. Ook de overnachting liefst vlakbij de activiteit/bezoek vd dag. Autoritten vooral tussen 12 en 16 uur en tijd en ruimte om onderweg te stoppen voor spontane bezoeken.  Ook heb ik als tip gelezen om van LA naar San Diego te rijden en niet andersom ivm dat je dan de Zee aan de goede kant hebt voor t uitzicht oa. Uiteindelijke route heb ik hierna gepost op 2 facebookgroepen over USA waar nog vele tips van anderen over mijn route erbij kwamen en waarna ik de route toch nog met 1 dag verlengd en in km verkort werd (niet naar Joshua Tree)...tis tenslotte vakantie. Draaiboek, Kilometers, kosten en onze tijdlijn/planning vastgelegd evenals reservering/kaartjes voor Antilope Canyon in Page (enkele tijden waren al uitverkocht!) De ochtenden gevuld, middag voor autorijden en avonden vrij. Zo'n zin in dit avontuur...

Maart 2019 (Motel/hotels):

2de roadtrip totaal veranderd, waar we eerst 900km met 1 overnachting Route 66 gingen doen ( in het midden van de kaart vanaf Phoenix naar Kingman en Laughlin) , gaan we nu vanaf Phoenix 900km richting het zuiden ( Tucson en Tombstone)  rijden voor een western ervaring zodat onze reis nog diverser wordt. Ook gaan we daar een Yessica (Nederlandse die in Tucson woont) ontmoeten die ik via Facebook heb leren kennen. (van haar ook de tip de andere kant op te gaan)

Het is nu eind Maart... Nog minder dan 100 dagen tot onze vakantie. De route is niet meer veranderd wel nog een paar upgrades van hotelverblijven, met besparingen van €15/€30 per nacht. Alle beetjes helpen bij deze dure reis.

10 overnachtingen incl ontbijt voor 5 personen voor minder dan €1000 dus gemiddeld €100 per overnachting heb ik geboekt, waar nog wel bij sommige hotels extra bedkosten voor 5e pers mogelijk nog bijkomt van gemiddeld $15/$25 per nacht dus heb ik nog €300 extra gereserveerd voor onverwachte hotelkosten, hopelijk komt t redelijk uit.  Soms eenvoudig motel en soms iets luxer om het af te wisselen. In Los Angeles hebben we zelfs een appartement met 3 slaapkamers (lekker wat meer privacy) voor 2 nachten en in Las Vegas een iets duurder hotel midden op de strip (overigens geboekt tijdens black Friday ergens in november waarbij we 2 de nacht gratis kregen)

Biebboeken

Deze en vorige maand ook minstens 8 boeken totaal uit bieb geleend en hier ook weer nieuwe tips gekregen zoals het Hollywood museum in L.A. (mocht er tijd over zijn..haha)

April 2019 (welke filmstudio L.A.):

Omdat er vele filmstudios zijn in Los Angeles en we toch (lees ik) perse 1 in Hollywood wil bezoeken heb ik me suf googled om de verschillen in kaart te krijgen. Naar UniversalStudios (pretpark) vind ik sowieso te duur ($120pp) en kost 1 hele dag...alternatief is dus een studio tour van Paramount, Sony of WarnerBros. De prijzen zijn nagenoeg hetzelfde, dus heb ik vooral gekeken wat er te zien/doen is. We gaan naar Warner bros Studio's. Een tour van 3 uur, $65 pp waar Harry Potter, Batman, Friends, Gilmore Girls, Big bang Theorie, Two And Half Men en show Ellen is/werd opgenomen. Dit zijn voor ons gezin bekende leuke series. Kaartjes heb ik ook gekocht, ook hier waren niet alle tijden meer beschikbaar, dus goed op tijd besteld!

Mei 2019 (speciale artikelen gekocht)

Paspoort voor kids en Esta voor iedereen aangevraagd en aantal reisstekkers aangeschaft, vliegtuig plugjes, oordopjes en natuurlijk een extra powerbank speciaal op zonne-energie. Ook 2 kaartjes voor NBA Summerleague gekocht voor in Vegas (grote wens van oudste zoon). Ik heb een dashcam (action €15) gekocht voor evt problemen te filmen (verzekering) en natuurlijk ook om te gebruiken in de vakantiefilm en heb ik een reis/ehbo tasje voor onze road trip gemaakt. Ook filmvoorbereiding zoals selfiestick, videobewerkingapp en een heuse DJI Osmo Mobile2 (gimbal) voor hele stabiele videobeelden. Ik heb ook twee mapjes (1 omgeving Phoenix, 1 met alle info road trip) met alle uitgeprinte papiereninfo over route, reis, en alle reserveringsgegevens van hotels. (uiteraard heb ik deze ook allemaal digitaal). Ik ben graag voorbereid.

Juni 2019 (laatste weken)

Groupon en andere websites worden afgestruind voor laatste aanbiedingen, nog een paar vlogs en blogs, kortom wekelijks ermee bezig..Zo leuk! Ook via facebookgroep West-Amerika komen dagelijks leuke blogs, verhalen en vragen. Op het wereldwijde web ook een vouchercode voor $45 tegoed gekregen bij Groupon voor nop (nieuwsbrief in geschreven, en via google kortingscode gezocht), en hiervan een 2 uur bowling in Phoenix gescoord. Onze geboekte Hotels heb ik allen 1 voor 1 nagelopen, maar inmiddels zijn prijzen van de door mij geboekte hotels minstens t dubbele als vorig jaar december, hotelovernachting in Vegas kost zelfs $350 meer sinds NBA SummerLeague bekend is geworden....Nog steeds lees ik geregeld blogs en nieuwsbrieven over west-usa.  Zo kwam bv. Valley of Fire er toch bij op de route en misschien toch een korte wandeling in Zion National....misschien...volgens mij gaan we tijd te kort komen en voordat we het weten zijn we weer terug..haha!

Aller laatste week... Nu is t echt aftellen...Dag voor Dag... Het huis in orde maken voor de huizenruil, kids moeten ook een tandje extra bijzetten in huis met klusjes en laatste toetsweek op school zit er net op, dus alleen nog maar een paar leuke schooldagen. Het huis wordt opgeruimd alsof het te koop moet en natuurlijk extra schoon opgeleverd voor de Canadezen die ons hun vakantiehuis in Phoenix hebben uitgeleend...  Alle koffers gevuld, handbagage klaar, wekker gezet, taxi Ruud besteld... het is zover, Let's GO!

*Huizenruil: Wij doen al meer dan 15 jaar aan huizenruil waarbij je met gesloten portemonnee de hele wereld kan verkennen door middel van het ruilen van je huis (en evt auto, niet vrouw!) Goedkoop maar zeker ook een hele gave en gezellige manier om locale mensen en gebruiken/huishouden te leren kennen en voor ons een luxe manier van reizen omdat je toch alle voorzieningen bij de hand hebt zonder extra kosten of ongemakken. Zo als een waard is vertrouwd hij zijn gasten en in al die jaren hebben we geweldige ervaringen en ontmoetingen hierdoor gekregen. Info vind je op http://www.huizenruil.com of http://www.homelink.org